Snart är vi nästan självförsörjande på grönsaker

Först var det torrt, torrt, torrt men med regnet som kommit de senaste dagarna har växtkraften tagit fart. Som man ska har vi flyttat runt i odlingarna för att inte trötta ut jorden samt ge grödorna den näring de behöver. Lite nyheter har vi också planerat. Vi hoppas på en mängd pumpor och i växthuset har vi numera tomater och gurkor.

Kanske kan vi ta upp den första potatisen till midsommar för att visa våra gäster från Singapore var potatisen – med tillhörande dill – till sillen kommer ifrån. De får gärna vara med och gräva upp den tillsammans med oss! Redan nu skördar vi sallad, rädisor, spenat, mangold, krasseblommor, persilja och andra örter. När sommarvärmen väl infinner sig så blir det snart dags att ta upp morötter, röd -och gulbetor samt skörda alla våra olika bönor. Riktigt lyxigt blir det om vi kan njuta kronärtskockorna tillsammans med vårt egna örtsmör. Grönkål, purpurkål, palmkål, rotselleri får bli sensommarens nyttoboost.

Vår frukt -och bärodling artar sig också fint. Rabarbern har vi skördat i omgångar och nu står smultronen på tur. Längre fram i sommar plockar vi vinbär och så småningom hösthallon. Rådjuren har tursamt lämnat våra äppelträd i fred och i år planterade vi ett päron kvitten träd. Nu ska det, liksom äppelträden, få kärlek och omsorg så att det inom ett par – tre år sätter frukt. Då kan vi göra vår egna kvittenmarmelad och servera till ostbrickan.